Czym zastąpić biały cukier?

autor: /

Zdrowy styl życia jest lansowany przez media nie od dziś. I słusznie – w końcu stosując się do jego zasad, przyczyniamy się do zachowania dobrego samopoczucia, a nawet wydłużenia swojego życia. A kto nie chciałby poczuć się znowu tak, jak za młodych lat? Okazuje się, że wystarczy zmienić kilka nawyków, by znacznie przybliżyć się do tego celu. Dla wielu z nas największym problemem jest zrezygnowanie z białego cukru.

Nic w tym dziwnego, przecież jest to używka, tak samo jak kawa czy papierosy i co za tym idzie – również uzależnia. Nie jest to optymistyczny wniosek, ponieważ skutki jego spożywania są opłakane dla kondycji naszego organizmu, a w szczególności dla gospodarki glukozowo – insulinowej. Ma on wysoki indeks glikemiczny i stopień przetworzenia, co oznacza, że potęguje on nadmierne wyrzuty insuliny i glukozy, prowadząc do – popularnych dzisiaj – zaburzeń metabolicznych.

Stewia jest źródłem witamin C i z grupy B oraz dostarcza wapnia, potasu, magnezu, cynku i żelaza. Chroni zęby przed próchnicą, obniża ciśnienie krwi.

Na szczęście coraz więcej sklepowych półek wyposażonych jest w zdrowsze zamienniki sacharozy (czyli naszego wroga – cukru). Jest to przykładowo syrop z agawy, klonowy, stewia, ksylitol czy cukier kokosowy. Biorąc pod uwagę ich indeks glikemiczny i stopień przetworzenia, najkorzystniej wypada stewia i ksylitol. jednak pierwsza z nich, według wielu opinii, jest trudna do przełknięcia – także to opcja dla prawdziwych koneserów,,fit” produktów. Dla tych mniej wytrzymałych i spragnionych słodyczy – pozostaje ksylitol. Jego cena póki co nie rzuca na kolana, ale może to nawet lepiej? Sprzyja w oszczędnym gospodarowaniu nim, stopniowo odzwyczajając nad od ciągnoty do słodyczy.

Podobne publikacje: